СТИЛІСТИЧНІ ФІГУРИ ПОВТОРУ ЯК ЗАСІБ УВИРАЗНЕННЯ ПОЕТОНІМІВ У ХУДОЖНЬОМУ МОВЛЕННІ МАРІЇ МАТІОС
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-3373.2017.20.133843Ключові слова:
поетонім, експресивний синтаксис, стилістична фігура, повтор, анафора, епіфора, ампліфікаціяАнотація
У статті досліджено основні стилістичні фігури із повтором у художній прозі Марії Матіос. Описано специфіку функціонування анафори, епіфори, анадиплосиса, полісиндетона, градації, ампліфікації, хіазма. Мета статті — функційно-семантичний аналіз стилістичних фігур повтору в контекстах із поетонімними компонентами у художній прозі М. Матіос. Об’єктом дослідження є художнє мовлення М. Матіос, предметоманалізу — синтаксичний і вербальний повтори як репрезентанти індивідуального синтаксису письменниці. Матеріалом дослідження обрано художню прозу М. Матіос — романи «Кулінарні фіґлі», «Майже ніколи не навпаки», «Містер і місіс Ю-Ко в країні укрів. Mr. & Ms. U-Ko in country UA», «Солодка Даруся», «Чотири пори життя», «Щоденник страченої» та повість «Москалиця». Провідними методами є контекстуально-інтерпретаційний та метод лінгвостилістичного аналізу. В результаті дослідження доведено, що синтаксичний і вербальний повтори, ужиті у складі синтаксичних конструкцій із поетонімними компонентами, сприяють експресивізації мовлення та конотативному наснаженню поетонімів, виступають факультативним засобом образотворення,
задають емоційну тональність твору і є виразниками авторських інтенцій.
Найбільш частотною у прозі М. Матіос є ампліфікація поетонімів. Синтаксична організація художнього тексту є релевантним показником ідіостилю, зокрема одним із репрезентантів індивідуального синтаксису М. Матіос, виззначальною рисою якого є стилістична конвергенція і синтаксична надлишковість, представлена, у тому числі, каталогізацією. Практичне використання результатів проведеного дослідження полягає у лексикографічному опрацюванні індивідуально-авторської поетонімії. Досліджені пропріативи уміщено до нашого «Словника поетонімів художньої прози М. Матіос».
Посилання
Hayduchenko, H (2017), The Maria Matios’s expressive syntax [Electronic resource], eKhSUIR, Kherson, Available from: http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/3817
Halas, A. (2011), Expressive syntax as dominant of individual style of V. Vynnychenko (on materials of «Diary»), Scientific herald of Uzhgorod University: Series: Philology. Social communication, Hoverla, Uzhhorod, Vol. 26, pp. 170–176.
Green, A. (2007), Hysteria and conversion symptoms. Psychotherapy of
hysteria. Hysteria and state borderline. Chiasm — new perspectives, Lessons of French psychoanalysis: Ten years of Franco-Russian clinical colloquia on psychoanalysis, «Kogito-Center», Moscow, pp. 311–343.
Gujvanjuk, N. V.(2009), Expression Syntax, Word — Succession — Text: Selected Works, Chernivtsi National University, Chernivtsi, pp. 409–478.
Degtyareva, I. (2009), Stylistic syntax of ukrainian postmodern prose, Ukrainian language: scientific and theoretical journal, № 3, pp. 27–38.
Zelenskaya, Yu. (2009), Stylistic figures with repetition in contemporary poetry, Linguistic studios: the collection of scientific papers, Donetsk National University, Donetsk, Vol. 19, pp. 179–182.
Kondratenko, N. V. (2014), The Destruction in the Post-modern Discourse:
the Nature and Typology. Scientific Herald of the Eastern European National
University named after Lesia Ukrainka. Philological Sciences. Linguistics, № 2, pp. 152–156.
Kondratenko, N. V. (2012), Syntax of Ukrainian modernist and postmodern artistic discourse, Publishing house Dmytro Burago, Kiev, 328 p.
Makar, I. (2010), Long and his novel «Daphne and Chloe»: Monograph, Chernivtsi National University named after Yuri Fedkovich, Chernivtsi, 424 p.
Matios, M. (2009), Cooking tricks, Piramida, Lviv, 264 p.
Matios, M. (2007), Hardly ever other wise, Piramida, Lviv, 176 p.
Matios, M. (2006), Mr. & Ms. U-Ko in country UA, Piramida, Lviv, 136 p.
Matios, M. (2008), Moskalytsya. Mother Maritsa is the wife of Christopher Columbus, Piramida, Lviv, 64+48 p. — Book 1: Moskalytsya, 64 p.
Matios, M. (2005), Sweet Darusya, Piramida, Lviv, 176 p.
Matios, M.(2009), Four Pores of Life, Piramida, Lviv, 264 p.
Matios, M. (2005), The blog of the executed, Piramida, Lviv, 192 p.
Mukhametkaliyeva, G. O. (2013), Structural characterization of chiasmatic
structures in different languages [Electronic resource], Bulletin of the Novosibirsk State Pedagogical University, № 4 (14), pp. 124–129, Available from: http://cyberleninka.ru/article/n/strukturnaya-harakteristika-hiazmaticheskihkonstruktsiy-v-raznostrukturnyh-yazykah.
Olischuk, R. L., Makar, I. S. (2011), Constructions with repetitions in the language of Long’s novel «Daphne and Chloe», Studia linguistic : the collection of scientific papers, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, Vol. 5, part 2, pp. 49– 56.
Pentilyuk, M. (2005), Stylistic figures and their emotional and appraisal purposes in the novel «The Garden of Gethsemane», Scientific Herald of Kherson State University. Series: «Linguistics», Kherson, № 1, pp. 225–229.
Pryshlyak, L. B. (2002), Repetition as a means of expressive syntax of poetic speech 60-ies of XX century : Author’s thesis, Donetsk, 20 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Записки з ономастики
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій.