ОНІМНА ПРАКТИКА У ПАРАДИГМІ МЕТАМОДЕРНІЗМУ (МОНОДРАМА-АНТИУТОПІЯ «RECORDING» ОЛЕКСАНДРА ІРВАНЦЯ)

Автор(и)

  • Галина Лукаш Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця, Україна https://orcid.org/0000-0002-9777-7718

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-3373.2024.27.315669

Ключові слова:

онімна практика, монодрама, онімна та безонімна номінація, онімізація, трансонімізація, метамодерністський контекст

Анотація

Вступ. У статті здійснено аналіз жанрових особливостей онімного письма постмодернізму. Монодрама як форма театрального мистецтва фокусується на одному персонажі, що дозволяє глибше досліджувати психологічні та екзистенційні аспекти героя і порушувати важливі теми самоідентифікації людини у технізованому суспільстві. У метамодернізмі власні назви можуть не лише позначати конкретні об’єкти чи особистості, але й набувати символічного значення, розкриваючи глибокі смисли.

Мета дослідження полягає у висвітленні особливостей онімного письма літературних творів метамодернізму як нової парадигми сучасних літературних практик на прикладі аналізу жанрового ономастикону монодрами-антиутопії Олександра Ірванця «Recording».

Об’єкт дослідження. Ономастикон монодрами-антиутопії Олександра Ірванця «Recording» у контексті метамодернізму.

Методи дослідження. Застосовано метод критичного аналізу, системний, структурний і формальний методи, а також метод систематизації та узагальнення, що сприяли науковому обґрунтуванню характерних особливостей онімних практик у парадигмі метамодернізму та усвідомленню їх нової естетики. За допомогою описового методу схарактеризовано особливості вживання онімів в системі власних назв літератури метамодерного світу.

Результати дослідження. Висвітлено своєрідність взаємодії онімів та безонімних номінацій у художньому тексті як засобу створення метамодерного світу. Продемонстровано роль онімно-номінаційного кола, яке оточує персонаж монодрами, у розкритті авторського задуму. Здійснено аналіз онімної творчості Олександра Ірванця у контексті естетики метамодернізму, яка передбачає семантичну гру, коли звичні речі можуть набувати нових значень. В онімній практиці це відбувається шляхом онімізації і трансонімізації. Зазначено, що в онімному письмі метамодернізму закладено потужний сугестивний ресурс. Доведено, що через онімну практику монодрама «Recording» відбиває проблеми сучасного інформаційного суспільства, де відчуження й ізоляція стають викликами для людини.

Висновки. Власні назви в монодрамі служать інструментом для розкриття внутрішнього світу персонажа, його ідентичності, пам’яті та соціальних рефлексій. Оскільки в монодрамі лише один персонаж, власні назви сприяють розкриттю психологічного стану героя, його ставлення до соціуму та світу. У метамодерністському контексті власні назви поєднують в собі модерністську серйозність та постмодерністську іронію. Вони можуть бути об’єктом гри, що підкреслює їхню багатозначність та складність, і стають символами соціальних, політичних або ідеологічних процесів.

Посилання

Angelova, A. O. (2017). Arhetypy Staroho ta Staroi yak Strukturno-semantychnyi Komponent Myfolohichnoho Myslennia. Archetypes of the Old and the Old as a structural-semantic component of mythological thinking. Filosofiia, (38), 183–193. [in Ukrainian].

Belei, L. O. (2002). Nova ukrainska literaturno-khudozhnia antroponimiia: Problemy teorii ta istorii. New Ukrainian literary and artistic anthroponymy: problems of theory and history Uzhhorod. [in Ukrainian].

Boieva, E. V. (2017). Im'ia yak Semantychnyi Zhest u Symvolists'kii Dramaturhii Oleksandra Olesia. The name as a semantic gesture in the symbolist drama of Oleksandr Oles. Visnyk L'vivs'koho Universytetu. Seriia Filolohichna, (64), 54–63. Retrieved from https://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4926 [in Ukrainian].

Bortnik, Z. I. (2016). Suchasna Monodrama yak Kul'turno-istorychnyi Fenomen: Heneza, Poetyka, Retseptsiia (Candidate's dissertation). Modern monodrama as a cultural and historical phenomenon: genesis, poetics, reception. Luts'k. Retrieved from https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/16329/3/dis_Bortnik.pdf [in Ukrainian].

Holoborodko Ya. (2006). Underground: Ukrainian literary establishment. Kyiv: Fact. http://surl.li/kecjkj [in Ukrainian].

Grebeniuk, T. V. (2024). Svoboda v Literaturi Metamodernoho Svitu: Ukrains'kyi Vymir. Freedom in the literature of the metamodern world: the Ukrainian dimension. Visnyk Kharkivs'koho Natsional'noho Universytetu imeni V. N. Karazina Seriia “Filolohiia”, (78), 160–164. Retrieved from https://zsmu.edu.ua (accessed September 8, 2024) [in Ukrainian].

Hubernator, O. I. (2023). Metamodernizm yak Nova Paradyhma Suchasnykh Kul'turnykh Praktyk. Metamodernism as a new paradigm of modern cultural practices. Visnyk Natsional'noi Akademii Kerivnykh Kadriv Kul'tury i Mystetstv, (1), 109–114. [in Ukrainian].

Yevchenko, O. V. (2006). Osoblyvosti “Novykh” dram-antyutopii O. Irvantsia. Features of “new” dystopia dramas by O. Irvanets. Visnyk Zhytomyrs'koho Derzhavnoho Universytetu im. I. Franka, (26), 100–103. [in Ukrainian].

Irvants, O. (2005). Luskunchyk-2004: P’iesy, Virshi. The Nutcracker-2004: Plays, poems Kyiv: Fakt. [in Ukrainian].

Karpenko, O. Y. (2000). Pro literaturnu onomastyku ta funktsional'ne navantazhennia. About literary onomastics and its functional load. Zapysky z Onomastyky, (4), 68–75. [in Ukrainian].

Karpenko, Y. O. (2008). Literaturna Onomastyka. Literary onomastics Odesa: Astroprint. [in Ukrainian].

Kolesnyk, N. L. (2011). Terminolohichni superechky v tsarini literaturnoi onomastyky i fol'klorna onomastyka. Terminological disputes in the field of literary onomastics and folklore onomastics Naukovyi Visnyk Uzhhorods'koho Universytetu. Seriia: Filolohiia. Sotsial'ni Komunikatsii, (24), 122–124. [in Ukrainian].

Nikolaieva, O. Y. (2021). Monodrama-antyutopiia u tvorchosti Oleksandra Irvantsia: zhanrolohichnyi aspekt. Dystopian monodrama in the work of Oleksandr Irvants: genre aspect Zakarpats'ki Filolohichni Studii, (17), 182–188. Retrieved from http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/17/part_2/36.pdf (accessed September 8, 2024) [in Ukrainian].

Pakharenko, V. (2024). Metamodernizm yak mystets'kyi napryam. Metamodernism as an artistic direction Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728820/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%BC.pdf (accessed September 9, 2024) [in Ukrainian].

Petrova, I. V. (2020). Metamodernizm yak kul'turolohichna kontseptsiia. Metamodernism as a cultural concept. Pytannia Kul'turolohii, (36), 14–23. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221039 [in Ukrainian].

Sklolozdra-Shepitko, O. (2020). Literaturna onomastyka v Pratsiakh L'vivs'kykh uchenykh-ukrainistiv. Literary onomastics in the works of Lviv scholars-Ukrainists Visnyk L'vivs'koho Universytetu. Seriia Filolohichna, (72), 183–192. https://doi.org/10.30970/vpl.2020.72.10920 (accessed November 8, 2024) [in Ukrainian].

Shotova-Nikolenko, H. V. (2024). Literaturna onomastyka ta interpretatsiia tekstu (na materiali tvorchosti Dzh. H. Bairona). Literary onomastics and text interpretation (based on the work of J.G. Byron). Retrieved from http://surl.li/mavcxg [in Ukrainian].

Etymologichnyi slovnyk ukrains'koi movy (1982) Etymological dictionary of the Ukrainian language V 7 T., Vol. 1. A–H / Red. O. S. Melnychuk (Ed.), I. K. Bilodid, V. T. Kolomiiets, O. B. Tkachenko. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].

Etymologichnyi slovnyk ukraïns'koi movy (1989). Etymological dictionary of the Ukrainian language V 7 T., Vol. 3. Kora–M / Red. O. S. Melnychuk (Ed.), V. T. Kolomiiets, T. B. Lukinova, V. H. Skliarenko, O. B. Tkachenko. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].

Usova, A. (2024). Estetichni dominanty dramaturhii O. Irvantsia 90-kh rr. ХХ st. Vid Baroko do Postmodernizmu: Aesthetic dominants of drama by O. Irvanets of the 90s of the XX century. From baroque to postmodernism: Zbirnyk Naukovykh Prats, (17). Retrieved from https://zarlit.dp.ua/index.php/BP/article/view/70 (accessed September 7, 2024) [in Ukrainian].

Chernysh, A. E. (2023). Proza Stepana Protsiuka i rozvytok psikhoanalitychnoho dyskursu v ukrains'kii literaturі. Prose of Stepan Protsyuk and the development of psychoanalytic discourse in Ukrainian literature. Sums'kyi Derzhavnyi Universytet. [in Ukrainian].

Smith, G. W. (2024). Theoretical Foundations of Literary Onomastics. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199656431.013.41 [in Ukrainian].

Fischer-Lichte, E. (2024). Estetica de lo performativo. Retrieved from https://eva.fhce.udelar.edu.uy/pluginfile.php/163491/mod_resource/content/1/Estetica%20de%20lo%20performativo.pdf

Vermeulen, T., & van den Akker, R. (2010). Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2, 1–14.

The Journal of Literary Onomastics. (2024.). Retrieved from https://soar.suny.edu/handle/20.500.12648/1972

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-18

Номер

Розділ

СТАТТІ