ПРАГМАТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ТОПОНІМІВ У ПОЕТИЧНОМУ ДИСКУРСІ ОЛЕКСАНДРА ІРВАНЦЯ

Автор(и)

  • Yuliia Brailko кандидат філологічних наук, доцент кафедри філологічних дисциплін і методик їх викладання Полтавського національного університету імені В. Г. Короленка, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5203-7479

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-3373.2018.21.155182

Ключові слова:

топонім, хоронім, ойконім, прагматика, мовна гра, інтертекстуальність, поетичний дискурс, О. Ірванець

Анотація

Найцікавішим джерелом для вивчення прагматики онімів уважаємо постмодерний художній дискурс, для якого характерні особливі конотації і який тільки недавно почали обирати матеріалом для спостережень учені-ономасти. Тож актуальність пропонованого дослідження безперечна. Проблеми прагматики онімів у Ірванцевому поетичному дискурсі ще не знаходили належного висвітлення у мовознавчій літературі, чим пояснимо наукову новизну нашої роботи. Її мета – аналіз реалізації прагматичного потенціалу топонімів у поезії О. Ірванця з позицій літературної ономастики. Тож об’єктом дослідження став топонімний простір його лірики, предметом – способи залучення прагматичних ресурсів топонімів у Ірванцевому поетичному дискурсі. Матеріалом для аналізу обрано поетичні твори письменника-постмодерніста, вміщені у збірках «Вірші останнього десятиліття 1991–2000» (2001), «Преамбули й тексти» (2005), «Мій хрест» (2010), «Сатирикон-XXI» (2011), «Санітарочка Рая» (2015).

Проаналізовані твори О. Ірванця засвідчують нетипову для ідіостилів інших українських поетів стратифікацію топонімів за принципом «свій – чужий»: більшість географічних назв, ужитих у його текстах, первісно є номінаціями об’єктів неукраїнського простору. Крім того, Олександр Ірванець є одним із небагатьох українських поетів, чиє поетичне мовлення не засвідчує жодної виразної топонімної домінанти (в окремих віршах такі домінанти існують), що цілком узгоджується з поетикою постмодернізму.

Для досягнення комунікативної мети письменник послуговується різними прийомами мовної гри, яка часто лежить в інтертекстуальній площині. Генеруючи нові значення власних назв, автор розширює семантико-прагматичні параметри поезії та доводить, що одиниці топонімного простору мають невичерпні ресурси для розв’язання художніх завдань постмодернізму.

Посилання

Belei, L. (2002). New Ukrainian literary and artistic anthroponymy: problems of theory and history: monography, Uzhhorod, 176 p.

Berber, N. (2017). Metaphorical functioning of poetonyms in the artistic discourse of Maria Matios: Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Series: Linguistics, Vol. 1 (27), Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, pp. 27–31.

Bilozub, A. I. (2012). Paronymic attraction as a phonosemantic reception of

language game in the prose of representatives of Stanislavskii phenomenon: Linguistic studies: the collection of scientific papers, Vol. 33, Kharkiv, pp. 77–82.

Boieva, E. (2017). Poetonymy in the novel «Moskoviada» by Yurii Andrukhovych: functional-stylistic aspect: Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Series: Linguistics, Vol. 1 (27), Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, pp. 42–46.

Vehesh, A. I. (2009). Traditions and innovation of the Ukrainian literary-fiction antroponymy of the posttotalitarian era: Thesis, Uzhhorod, 273 p.

Vegesh, A. (2010). Functioning of literary and artistic anthroponyms in the

works of Oleksander Irvanets: Scientific herald of Uzhgorod University: Series: Philology. Social communication, Vol. 22, Hoverla, Uzhhorod, pp. 77–80.

Halych, A. O. (2010). The Wall in the novel-dystopia of O. Irvanets «Rivne/

Rovno (Stina)»: Current problems of Slavic Philology: Series: Linguistics and Literature: the collection of scientific papers, Vol. XXIII, Ch. 2, BSPU, Berdiansk, pp. 289–296.

Hurbanska, S. O. (2014). Postmodern model of the world in the artistic discourse: Studia Linguistica: the collection of scientific papers, Vol. 8, Publishing house Dmytro Burago, Kyiv, pp. 350–353.

Doroshenko, K. (2014). Language game as a theoretical problem: Literary process: methodology, names, trends: the collection of scientific papers (Philological Sciences), No. 4, pp. 140–143, Аvailable at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Litpro_2014_4_29/ [14.02.2018]

Kalyta, O. M. (2006). Linguistic means of expressing irony in contemporary: Thesis, Kyiv, 220 p.

Krupenova, T., Kurylo, T. (2017). Oyconymy of works of writers-postmodernists: Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Series: Linguistics, Vol. 1 (27), Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, pp. 190–193.

Kushnirova, T. (2017). Narrative techniques in the artistic prose of Dzhulian

Barns (based on the novels «Talking it over» and «Love, etc.»): Philological Sciences: the collection of scientific papers, Vol. 25, Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University, pp. 11–17.

Maksymiuk, M. (2016). Features of postmodern text and their influence on the onymic space: Current issues of social studies and history of medicine, No. 1 (9), pp. 19–23, Аvailable at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apcnim_2016_1_5. [10.02.2018]

Masenko, L. (2007). Language game in the literary anthroponime of novel «Dvanadtsiat obruchiv» by Yurii Andrukhovych: Ukrainian lesson, No. 6, pp. 18–20.

Ostroushko, O. A. (2012). Semantic and functional features of onyms in poetry by I. Zhylenko, O. Zabuzhko, Yu. Pokalchuk: Philological Studies. Scientific Journal of Kryvii Rih State Pedagogical University, Vol. 8, Kryvyi Rih, pp. 242–258.

Pohorielova, O. (2015). «Parents in Literature» in the interpretation of Oleksandr Irvanets: Current problems of Ukrainian Literature and Folklore, Vol. 23, Vinnytsia, pp. 104–115.

Perelomova, O. S. (2008). Linguistic codes of intertextuality of Ukrainian art Discourse: diachronic aspect: monography, SumDU, Sumy, 208 p.

Rohozina, V. I. (2013). Proprial lexis of the novel by Yu. Andrukhovych «Recreation » in the context of time: Relevant problems of philology and translation, Vol. 6 (3), Khmelnitsky, pp. 203–214.

Rudnytskyi, Ya. (1949). Ukrainian names (onomastics): Encyclopedia of

Ukraine. Main part (ЕУ–I), P. 1, Munich ; New York, pp. 366–368.

Stepanenko, M. (2015). The Ukrainian language and socio-political transformations of the present: Ukrajinska mova, No. 2, pp. 3–23.

Tieliezhkina, O. O. (2014). Intertextuality as a sign of contemporary Ukrainian poetry: Scientific proceedings of the National University of «Ostroh Academy», Series: Philology, Vol. 44, Ostroh, pp. 310–314.

Torchynska, N. M. (2015). Subtext information of the proper name in the structure of the epigraph: Opera in onomastica: the collection of scientific papers, Vol. 18, Astroprynt, Odesa, pp. 659–-669.

Tryfonov, R. (2009). Linguocultural content of toponyms in the metamorphic aspect (according to Yurii Andrukhovych’s essayism): Journal of Lviv University, Series: Philology, Vol. 46, Ch. 1, Ivan Franko National University of Lviv, Lviv, pp. 146–154.

Filonenko, N. M. (2007). Bu-Ba-Bo group as a phenomenon of Ukrainian literary process of the late twentieth century: Author’s thesis, Kharkiv, 14 p.

Yatskiv R., (2017). The names of God and biblical characters in Oksana Zabuzhko’s poetry discourse: Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Series: Linguistics, Vol. 1 (27), Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, pp. 357–361.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-25

Номер

Розділ

Статті