ОНОМАСТИКОН РОМАНУ «НОВІ ТЕМНІ ВІКИ» МАКСА КІДРУКА
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-3373.2025.28.343049Ключові слова:
ономастикон, антропонім, топонім, технонім, культуронім, власна назва, фантастикаАнотація
Вступ. Художня ономастика – одна з тих сфер мовознавства, що найбільш чутливо реагує на зміни світоглядних орієнтирів у суспільстві. Власна назва в художньому тексті – це не лише засіб номінації, а й індикатор авторської концепції, що дозволяє зрозуміти, як письменник осмислює простір, час, людину. У прозі Макса Кідрука, одного з найвідоміших українських авторів науково-фантастичного напряму, онімія має світоглядний характер.
Мета дослідження. Виявити структуру, семантику, походження та функції власних назв у романі Макса Кідрука «Нові Темні Віки. Колонія».
Об’єкт дослідження. Онімія художнього тексту роману.
Методи дослідження. Для аналізу онімії роману застосовано описовий, структурно-семантичний, контекстуально-інтерпретаційний, елементи лінгво-стилістичного та статистичного аналізу.
Результати дослідження. У статті досліджено ономастикон роману Макса Кідрука «Нові темні віки. Колонія» як складну мовно-художню систему, що відображає філософію технократичного світу майбутнього. Простежено функціонування антропонімів, топонімів, технонімів і культуронімів, визначено їхнє походження, семантичну структуру та стилістичне навантаження. Встановлено, що власні назви в романі виконують не лише номінативну, а й характерологічну, ідеологічну, символічну та естетичну функції, формуючи єдине семантичне поле постлюдського світу. Особливу увагу приділено антропонімам, що відтворюють національну ідентичність героїв, і топонімам, які структурують простір Землі та Марса. Зазначено, що у творі поєднано глобальні назви (англомовні, німецькі, скандинавські) з українськими онімами, що зберігають етнокультурний компонент. Через систему власних назв письменник осмислює межу між гуманізмом і технологією, людяністю і системністю, реальністю та віртуальністю.
Висновки. Ономастикон роману Макса Кідрука «Нові Темні Віки. Колонія» становить системно організовану сукупність понад 230 онімів, які відображають: глобалізацію культури XXIІ століття; втрату національної ідентичності; технократичний світогляд майбутнього; спробу зберегти людяність через імена, що пам’ятають своє коріння (українська діаспора). Антропоніми формують психологічний портрет людства, топоніми – географію катастрофи, техноніми – систему влади технологій, а культуроніми – філософію постлюдської епохи.
Посилання
Кідрук, М. [Kidruk, M.]. (2025). Нові Темні Віки. Колонія (Книга 1) [New Dark Ages. Colony (Book 1)]. Бородатий Тамарин [Borodatyi Tamaryn]. [in Ukrainian].
Мороз, О. А. [Moroz, O. A.]. (2015). Оніми в художньому дискурсі Макса Кідрука (на матеріалі роману “Твердиня”) [Onyms in the artistic discourse of Max Kidruk (based on the novel “The Stronghold”]. Вісник Донецького національного університету. Гуманітарні науки [Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu. Humanitarni nauky], (1–2), 167–172. [in Ukrainian].
Пасько, І. В. [Pasko, I. V.]. (2022). Жанрово-стильова специфіка технотрилерів Макса Кідрука [Genre and stylistic specifics of Max Kidruk's technothrillers]. Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили]. Філологія. Літературознавство [Naukovi Pratsi [Cjornomorskoho Derzhavnoho Universytetu imeni Petra Mohyly]. Filolohiia. Literaturoznavstvo], (264/276), 86–91. http://litstudies.chdu.edu.ua/article/view/84594/80142 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій.